100 Bajek

Szachy

W naszych przedszkolach prowadzone są zajęcia szachowe przez UKS przy SP 8 w Chrzanowie. W zajęciach biorą udział dzieci ze starszych grup. Dzieci biorą udział w Turniejach Szachowych, zdobywają nagrody, puchary i dyplomy.

Wychowawcze wartości szachów wynikają ze struktury samej gry, której intelektualne i sportowe elementy mają pozytywny wpływ na charakter i umysł.

Uprawianie gry w szachy sprzyja wzmacnianiu takich cech osobowości, jak:

  • zdolność koncentracji, uwagi
  • umiejętność analizy i dedukcji złożonej sytuacji
  • pobudzenie wyobraźni
  • nawyk cierpliwości
  • samodzielność w podejmowaniu decyzji
  • sprawność w planowaniu i realizacji operacji wymagających stosowania strategii i taktyki
  • zaprawa pamięci

Udział w rozgrywkach turniejowych i meczowych wymaga ponadto odporności psychicznej (np. nie załamywanie się przy przegranej lub popełnionym błędzie) oraz czysto sportowego traktowania gry, tego co określa się jako „fair play”, czyli honorową i uczciwą grę. Z tych względów szachy uznane zostały za ważny czynnik w edukacji młodzieży, a nauczanie gry w szachy weszło do programów szkolnych w wielu krajach.

Niewątpliwie korzystny wpływ mają szachy na rozwój pamięci. Trzeba zaznaczyć, że wyobrażenie o tym, iż szachista oddzielnie opiera się na literalnym zapamiętywaniu dużej ilości konkretnych wariantów, zachowując w pamięci zestaw pozycji z dokładnym rozmieszczeniem wszystkich figur na szachownicy, jest błędne. Badania uczonych dowiodły, że w toku myślenia szachisty pierwszoplanowe znaczenie zajmuje logiczne (znaczeniowe) a nie mechaniczne zapamiętywanie.

Praca z szachami stymuluje rozwój fantazji, wyobraźni i przewidywania. Taki czy inny ruch nie należy wykonywać w przekonaniu, że może się uda – muszą być rozpatrzone wszystkie „za” i „przeciw” zaistniałej operacji. Szachista powinien kierować się szkolnymi przesłankami, toteż marzenia, lekkomyślność, założenia „z góry” są niedopuszczalne. W życiu często spotyka się ludzi, którzy znalazłszy się nowej sytuacji tracą czas i siły na to, aby przełamać stres związany z aklimatyzacją w środowisku. Uczeń – szachista wie, że musi niezmiennie śledzić obiektywne warunki gry, aby przewidywać rozwój sytuacji na planszy.

Badania psychologów i pedagogów udowodniły, że podstawowymi elementami, charakteryzującymi twórcza działalność człowieka są: możliwość samodzielnego przenoszenia nabytej teorii i praktyki w nową rzeczywistość, określenie nowych problemów w znanych standardowych warunkach, dostrzeganie nowych funkcji znajomego obiektu, umiejętność oryginalnego, rzutkiego sposobu decydowania. Wszystkie te jakości formułuje się w procesie pracy z szachami.

Wpływ szachów na psychikę nie ogranicza się do funkcji intelektualnych, uczą zdyscyplinowania, systematycznej samokontroli, wytrzymałości, samozaparcia, rozwijają umiejętność obiektywnej samokrytyki.

Zajęcia prowadzi

Trener szachów Marian Sadzikowski

Jestem absolwentem Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie, gdzie ukończyłem kierunek nauczycielskim odnowę biologiczną i studia podyplomowe trenera II klasy w szachach. Szachy są moją pasją od szkoły podstawowej. Doświadczenia w pracy z małymi dziećmi nabyłem przez naukę syna Daniela od trzeciego roku życia – obecnie mistrza międzynarodowego i wicemistrza Świata juniorów. Specyfikę pracy z najmłodszymi poznałem szczególnie kończąc Studium Wychowania Fizycznego w Raciborzu przy Studium Wychowania Przedszkolnego. Od 20 lat realizuję się w szkoleniu dzieci i osiągam wybitne wyniki. Moi podopieczni zdobyli sześciokrotnie medale Mistrzostw Polski Przedszkolaków a sekcja szachowa, którą prowadzę (UKS przy SP 8 Chrzanów) działająca od 1994 roku jest od 10 lat na podium w kraju w klasyfikacjach osiągnięć dzieci i młodzieży na szczeblu ogólnopolskim. Szachy dla mnie to pasja, sport i odpoczynek, można przy nich uciec od rzeczywistości. To świetny trening sprawności umysłu i życiowy poligon doświadczalny pomagający w podejmowaniu decyzji. Największą zachętą do poświęcania czasu dzieciom są one same. Moją metodą jest rozkochać je w tej trudnej, ale za to pochłaniającej grze. Ich entuzjazm i błysk w oczach podczas szachowych potyczek, oraz pozytywne zmiany w rozwoju są najlepszą nagrodą. Trzykrotnie miałem zaszczyt być wyróżniany nagrodami kolejnych Mistrzów Sportu i Turystyki za wkład i osiągnięcia w pracy z podpopiecznymi.