100 Bajek

Krasnoludki (5-6 latki)

Kadra

  • mgr Agnieszka Cempa – wychowawca grupy
  • Dorota Kozik – pomoc wychowawcy

W roku szkolnym 2017/2018 grupa Krasnoludki pracuje w nurcie pedagogiki Friedrich Wilhelm Froebel

PEDAGOGIKA FROEBLA

Friedrich Wilhelm Froebel, nazywany prorokiem i ojcem nowożytnego wychowania przedszkolnego, był niemieckim pedagogiem, teoretykiem wychowania  przedszkolnego, architektem i miłośnikiem przyrody. Żył w latach 1782-1852. Zachwycony naturalistyczną koncepcją pedagogiczną Jana Henryka Pestalozziego stworzył własną filozofię wychowania, którą oparł na trzech głównych ideach: jedności wszechświata, szacunku dla dziecka i jego indywidualności, znaczenia zabawy w rozwoju dziecka. Pedagog podkreślał, iż w celu zapewnienie dziecku pełnego wykształcenia należy w nauczaniu (w myśl teorii Pestalozziego) integrować siły: głowy, rąk i serca. Wychowanie powinno mieć charakter globalny. W okresie dzieciństwa dziecko powinno zdobywać jak najwięcej nowych doświadczeń. Ważna jest przy tym jego samodzielność w działaniu i dochodzeniu do wiedzy.

Froebel znany jest jako twórca tzw. „ogródków dziecięcych”, czyli instytucji wychowawczych dla dzieci 3-6-letnich, w których wprowadzał autorski system metodyczny, oparty na zabawowej i zajęciowej samodzielności i aktywności dziecięcej. Podstawowy cel, jaki stawiał przed ogródkiem dziecięcym to wszechstronne przygotowanie dziecka do dalszych stadiów wychowania i kształcenia.

ORGANIZACJA PRACY WG PROGRAMU

Zajęcia dydaktyczne prowadzone według programu Dar Zabawy realizowane są w dwóch formach: pod postacią zajęć dydaktycznych w kole (określano jak Poranne koło) i zajęć rozwijających umiejętności poznawcze, społeczne i emocjonalne, realizowanych w grupach pracujących metodą stacyjną w czterech kącikach.

Program Dar Zabawy proponuje przemyślaną, dostępną dla dziecka i użyteczną organizację przestrzeni – sali przedszkolnej, w której zaznaczone są cztery kąciki aktywności:

  • Kącik badawczy
  • Kącik twórczy (twórczych prac ręcznych)
  • Kącik gospodarczy
  • Kącik darów

(www.froebel.pl)

 

TEMATY REALIZOWANE W MIESIĄCU STYCZEŃ 2018:

  1. Zimowa olimpiada
  2. Dziecięcy świat z dawnych lat
  3. Kochani Dziadkowie
  4. Zimowe krajobrazy

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA – DZIECKO:

  • Potrafi wymienić nazwy zimowych sportów: narty, łyżwy, sanki, snowboard,
  • Zna zasady bezpiecznych zabaw zimowych
  • Klasyfikuje przedmioty według podanych kryteriów
  • Słucha krótkiego opowiadania i rozmowa na temat jego treści\
  • Wymienia gry planszowe z dawnych lat, np. chińczyk, domino, eurobiznes/ fortuna, warcaby, statki
  • Uczestniczy w zabawach kołowych z dawnych lat
  • Wie jak ważną rolę w życiu odgrywa babcia i dziadek
  • Rozumie potrzebę okazywania szacunku i pomocy osobom starszym
  • Przygotowuje przedstawienie dla babci i dziadka
  • Poznaje mieszkańców bieguna północnego
  • Poznaje górskie krajobrazy
  • Słucha utworu A. Vi- valdiego pt. „cztery pory roku. zima”.

 

TEMATY REALIZOWANE W MIESIĄCU GRUDZIEŃ 2017:

  • ZIMOWE CZASY – PREZENTY I DARY
  • GRUDNIOWE KWIATKI – ŚNIEGOWE KWIATKI
  • WYJĄTKOWE SĄ ŚWIĘTA

 PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA – DZIECKO:

 WIE JAKIE SĄ OZNAKI ZIMY

  • POTRAFI OKREŚLIĆ CZAS TRWANIA ZIMY (GRUDZIEŃ – LUTY)
  • ROZRÓŻNIA EMOCJE POZYTYWNE I NEGATYWNE, POTRAFI JE ROZPOZNAĆ W POSZCZEGÓLNYCH SYTUACJACH
  • WIE CO TO JEST PRZYJAŹŃ, POTRAFI OKREŚLIĆ CECHY DOBREGO PRZYJACIELA
  • POTRAFI WYMIENIĆ CECHY KWADRATU, TRÓJKĄTA I KOŁA
  • WIE JAKIE SĄ ZWYCZAJE ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA
  • POTRAFI WYMIENIĆ WIGILIJNE POTRAWY
  • UMIE ZASPIEWAĆ KOLĘDE „LULAŻE JEZUNIE” „PRZYBIEŻELI DO BETLEJEM”

 

Tematy realizowane w październiku 2017:

  • Co nam niesie zmiany w lesie
  • Nasze pomysły, po co nam zmysły
  • Oto bardzo ważna sprawa – strona lewa, strona prawa
  • Na jesienne chłody – Froeblowska rewia mody

Przewidywane osiągnięcia dziecka

Dzieci:

  • Zapoznały się z darami lasu: żołędzie, kasztany, szyszki, orzechy, grzyby
  • Przeliczały, dodając i odejmując na konkretach
  • Utrwalały nazwy liczebników: pierwszy, drugi…
  • Doskonaliły zmysł: smaku, dotyku, wzroku, słuchu i węchu
  • Poznały elementy terapii SI – ścieżka sensoryczna
  • Utrwalały umiejetność określania stron – strona lewa, strona prawa
  • Ćwiczyły umiejetność określania położenia przedmiotów w przestrzeni
  • Poznały zawód krawcowej
  • Utrwalały nazwy poszczególnych części garderoby

 

 

Tematy realizowane we wrześniu 2017:

 A JA WOLĘ NASZE PRZEDSZKOLE

  • OWOCE – W NICH ZDROWE SĄ MOCE
  • WARZYWA – W NICH ZDROWIE SIĘ UKRYWA
  • KOŃCZY SIĘ WRZESIEŃ, NADESZŁA JUŻ JESIEŃ

 Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Zajęcia prowadzone według programu Dar Zabawy
  • Stworzenie specjalnych miejsc do zabaw tzw. Kącików zabawowo-zadaniowych
  • Zapoznanie z „Darami”
  • Ustaliły wspólnie z N. zasady zachowania w społeczności przedszkolnej.
  • Podczas różnego rodzaju zajęć klasyfikowały, porównywały i przeliczały.
  • Zapoznały się z regulaminem placu zabaw oraz z instrukcjami korzystania z poszczególnych urządzeń terenowych.
  • Doskonaliły umiejętność nazywania i rozpoznawania owoców i warzyw oraz wykonane z nich przetwory.
  • Poznały walory żywieniowe warzyw i owoców
  • Podziwiały piękno jesiennego krajobrazu.
  • Rozpoznawały gatunki drzew po liściach i owocach i je nazywały.
  • Poznały regularności typu: dzień – noc, wiosna – lato – jesień – zima.